Olajcsere

A motorolajat a legtöbb autó típusnál 15 ezer (esetenként 30 ezer) kilométer megtételét követően, de legkésőbb egy év eltelte után le kell cserélni. A legutóbbi olajcsere időpontját és az akkori kilométeróra állását gépkocsijának szervizkönyve tartalmazza. Amennyiben a legutóbbi olajcsere időpontja nem ismert, mihamarabb keresse fel szervizünket, mert az elhasználódott motorolaj komoly károkat okozhat gépkocsijának motorjában. Időben is korlátozzák a csereperiódust, nem csak kilométerben. Az egyik oka a csere szükségességének az, hogy a használatba vett olaj minősége nem csak az alatt az idő alatt romlik, ameddig közlekedünk az autóval, hanem akkor is, amikor nem. Az olaj használatba vételekor ugyanis megindul az olaj oxidációja, amit a levegő, a hő és a motorolajba kerülő szennyeződések katalizálnak. Ez a kémiai folyamat nem áll le, amikor leállítjuk a motort.

Olajcsere az időszakos szerviz része

JÓ TUDNI

A motorolaj elsődleges szerepe az egymással fémesen súrlódó motoralkatrészek kenése, elválasztása, és ezáltal a súrlódási veszteség és a kopás csökkentése. Az autókban használt olaj két elsődleges összetevőből áll: az alapolajból és az adalékokból. Az alapolajnak köszönhetően a motorolaj képes a létfontosságú feladatát ellátni, azaz a motor mozgó alkatrészeit kenni. Az adalékok oly módon biztosítanak további védelmet a motor számára, hogy a motor szélsőséges hőmérsékleti viszonyai közepette megakadályozzák az olaj elhasználódását

 OLAJOKMOTOROLAJ1

 

Ha nem tudja, hogy milyen olaj való autójába akkor itt megkeresheti:

Liqui moly:   http://www.liqui-moly.de/liquimoly/web.nsf/id/pa_oelwegweiser.html

Castrol:         http://http://http://applications.castrol.com/oilselector/hu_hu/c/search?vehicleType=szem%C3%A9lyaut%C3%B3k

Eurol:            http://www.eurol.com/en/

Eni:                http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=hon

Eneos:           http://www.noeu.jx-group.eu/oilselector.php

 

 

 ENEOS MOTOROLAJOK :

 

5W-40 ENEOS Sustina

Kifejlesztése során a JX Nippon Oil & Energy saját és egyben egyedülálló „W Base” alapolaját illetve a „ZP” technológiát használták fel, hogy elkészítsék a világ legstabilabb viszkozitású olaját, még a szélsőséges hőmérsékleti tartományok között is. Ennek köszönhetően kellően folyékony marad még a legnagyobb hidegben is, csökkentve a motor belső kopását és garantálva az üzemanyag-takarékos üzemmódot. A ZP forradalmasított technológiájával és az új „kopásállósági” adalékkal elkészített termék adalékanyaga nem tartalmaz ként, ezért alacsony az olaj minőségi romlásának lehetősége, illetve kiváló védelmet nyújt, mivel tisztán tartja a motort! A motor számára egyedülálló tartósságot és extra hosszú olajcsere intervallumot biztosít, köszönhetően a rendkívüli oxidáció tűrésnek. Teljesen szintetikus.

Teljesítmény szint: SAE 5W-40; API SN; ACEA C3,A3/B4;

5W-40 ENEOS Premium Hyper

Az ENEOS Premium Hyper 5W-40 teljesen szintetikus motorolaj benzines, LPG és dízel motorok katalizátorral illetve turbóval vagy anélkül szerelt változataihoz. Megfelel a modern direkt befecskendezős dízel motorokhoz akár Common Rail, vagy PD TDI befecskendező rendszerrel  vannak ellátva.  Részecskeszűrővel ellátott motorokba is alkalmazható. Olaj típus: Teljesen szintetikus

Teljesítmény szint: API: SM/CF, ACEA: A3/B4(04),C3; VW 500.00/502.00/505.00/505.01, MB: 229.1/229.3/229.31, BMW LL-01/LL-04

5W-30 ENEOS Sustina

Az ENEOS SUSTINA 5W-30 SN / RC egy nagy teljesítményű, teljesen szintetikus, extrém körülményeket is jól viselő motorolaj. A JX Nippon Oil fejlesztette olaj ‘Pro-racing‘ minősítésű és a ‘Zero-weight’, valamint az egyedi ‘W BASE‘ és ‘ZP‘ technológiákat is felhasználták,  amikor létrehozták a legmodernebb SN/RC szintetikus motorolajat , ami a modern Diesel autók ACEA A3/B4 valamint C3 elvárásainak is megfelel. Az ENEOS SUSTINA 5W-30 SN megteremti a feltételeit a kedvezőbb üzemanyagfogyasztásnak, csökkentett alkatrészkopásnak, tisztábban tartja a dugattyúkat, s közben hatékonyabban óvja a turbótöltőt is.

A ZP forradalmasított technológiájával és az új „kopásállósági” adalékkal elkészített termék adalékanyaga nem tartalmaz ként, ezért alacsony az olaj minőségi romlásának lehetősége, illetve kiváló védelmet nyújt, mivel tisztán tartja a motort! A motor számára egyedülálló tartósságot és extra hosszú olajcsere intervallumot biztosít, köszönhetően az rendkívüli oxidáció tűrésnek.

Teljesítmény szint: SAE 5W-30; API SN; ACEA A3/B4, ACEA C3

5W-30 ENEOS R1 Premium Hyper

Csúcs minőségű, full szintetikus motorolaj, mely speciálisan a RENAULT benzines és dízel motorjai számára lett kifejlesztve. Extrém védelmet biztosít a motor számára a hosszú olajcsere periódus teljes időtartama alatt. Olaj típus: Teljesen szintetikus. Üzemanyag: benzin/LPG gáz/dízel.

Teljesítmény szint: ACEA C4 (10), Mercedes Benz MB226.51, Renault RN0720

5W-30 ENEOS Premium Ultra 504/507

A legújabb fejlesztésű full szintetikus, csúcs minőségű, Long-life típusú, vagyis hosszú élettartamú motorolaj. Speciálisan a VOLKSWAGEN – AUDI csoport benzines, dízel és turbó dízel motorjai számára lett kifejlesztve, WIV és a hosszú olajcsere periódus szabványának megfelelően. Olaj típus: Teljesen szintetikus.

Teljesítmény szint: ACEA C3(10) Mercedes Benz MB229.51, VW 504 00/507 00, BMW LongLife 04, Porsche C30

5W-30 ENEOS Premium Hyper S

Első sorban modern dízel autók modelljeinek széles körében alkalmazható, C2-es minősítésű prémium minőségű motorolaj. Olaj típus: Teljesen szintetikus.

Teljesítmény szint: API SN/SM/CF; ACE: C2, A1/B1, A5/B5

5W-30 ENEOS Premium Hyper

Az ENEOS Premium Hyper 5W-30 egy ultra modern teljesen szintetikus, üzemanyag takarékos motorolaj modern benzines LPG és dízel motorok katalizátorral illetve turbóval vagy anélkül szerelt változataihoz. Használata garantálja a gyors, stabil olajfilm kialakulását már alacsony hőmérsékleten is, ezáltal minimalizálva a motorkopást. Megfelel a modern direkt befecskendezős dízel motorokhoz akár Common Rail, vagy PD TDI befecskendező rendszerrel  vannak ellátva. Részecskeszűrővel ellátott motorokba is alkalmazható. Olaj típus: Teljesen szintetikus

Teljesítmény szint:API SN/SM/CF |ACEA C3 (10) A3/B3/B4 (08) | VW 505 00/505 01/502 00 | Mercedes Benz MB 229.51 & 229.31 | BMW LongLife 04 |GM Dexos 2

5W-30 ENEOS A5/B5 Premium Hyper Multi

Csúcs minőségű, full szintetikus motorolaj szinte minden típusú JAPÁN, KOREAI és AMERIKAI gépjárművek benzines és dízel motorjai számára egyaránt. Alkalmazása optimális motor védelmet és hibátlan motor üzemelést biztosít. Olaj típus: Teljesen szintetikus. Üzemanyag: benzin/LPG gáz/dízel.

Teljesítmény szint: ACEA A5/B5 (08), Renault RN0700

20W-50 ENEOS Super Diesel

Az ENEOS Super Diesel 20W-50 ásványi motorolaj optimális kenést és védelmet biztosít benzines, LPG és dízel üzemű motorok részére normál és közepes igénybevételek esetén. Alkalmazható sokszelepes, katalizátoros és turbófeltöltővel ellátott gépkocsikhoz is. Speciális adalékolásának köszönhetően ellenáll az oxidációnak és a magas üzemi hőmérsékletnek. Olaj típus: Ásványi motorolaj.

Teljesítmény szint: API: CF-4/SG, CCMC G4/D4/PD-2, VW 501/505, MB 228.1, MIL-L-46152 EC, MIL-L-2104 D, GM: 6085-M, FORD: M2C-153C

20W-50 ENEOS Premium

Az ENEOS Premium 20W-50 egy  rész-szintetikus motorolaj benzines, LPG és dízel motorok katalizátorral illetve turbóval vagy anélkül szerelt változataikhoz. A legújabb fogyasztási és kipufogógáz kibocsájtási normáknak megfelelően lett kifejlesztve. Használata vegyes járműparkkal rendelkezők számára különösen ajánlott. Olaj típus: Rész-szintetikus motorolaj

Teljesítmény szint: API: CG-4/SJ, MB 228.1/229.1,  MAN M 271, Volvo VDS

15W-40 ENEOS Super Plus

AZ ENEOS Super Plus 15W-40 használata vegyes járműparkkal rendelkezők számára ajánlott. ásványi motorolaj benzines, LPG és dízel motorok katalizátorral illetve turbóval vagy anélkül szerelt változataikhoz. Csökkentett motorkopás, alacsony olajfogyasztás jellemzi, ellenáll a korróziónak és habosodás elleni adalékokat tartalmaz. Olaj típus: Ásványi motorolaj

Teljesítmény szint:  API: CG-4/CF-4/CF/SJ, ACEA: A2/B3/E2/A3, VW 501/505, MB: 228.1, 229.1, Volvo: VDS, MAN: 271, Mack: EO/-L

15W-40 ENEOS Premium Multi

Az ENEOS Premium Multi 15W-40 rész-szintetikus motorolaj benzines, LPG és dízel motorok katalizátorral illetve turbóval vagy anélkül szerelt változataikhoz. A legújabb fogyasztási és kipufogógáz kibocsájtási normáknak megfelelően lett kifejlesztve. Megfelel a jelenleg érvényben lévő Japán, amerikai és európai benzines és dízel motorokkal szemben támasztott minőségi követelménynek. Különösen alkalmas a modern nehéz haszonjárművek közös csöves turbófeltöltéses dízelmotorjaihoz. Olaj típus: Rész-szintetikus motorolaj.

Teljesítmény szint: API: CI-4/SL, ACEA: A3/B3/B4/E3/E5 en E7 (04), Global DHD1, VW 500.00/505.00, MB: 228.3, 228.1 229.1, Volvo: VDS-2/VDS-3, MAN: 3275 en 271, Allison: C-4, MTU Type 2, DDC Oil Category 2, Cummins 20,071/2/6/7/8, RVI RD/RLD; ZF TE-ML 02C/03A/04B/04C/07C, Mack: EO/M PLUS, Cat ECF-1

10W-40 ENEOS Premium

Az ENEOS Premium 10W-40 rész-szintetikus motorolaj mely alkalmazható minden benzines, LPG és dízel motorok katalizátorral illetve turbóval vagy anélkül szerelt változataikhoz. Olaj típus: Rész-szintetikus

Teljesítmény szint: API SL/CF, ACEA: A3/B3/B4;  VW 500.00/505.00, MB 229.1;  Porsche, BMW Special Oil

10W-30 ENEOS Premium Plus

Kimondottan japán és koreai autók számára tervezett csúcsteljesítményű motorolaj kiváló üzemanyagtakarékossági tulajdonsággal. Megfelel a legújabb üzemanyagtakarékossági és káros anyag kibocsájtási előírásoknak. Ezen fejlesztések nyújtanak hatékony védelmet a gyakori indítás-leállítás okozta káros hatások ellen, váltakozó hőmérsékletű használat esetén. A magas szintű tisztítási és “koromlebegtetési” tulajdonsága miatt lecsökken az iszaposodási hajlam, mely tisztább üzemeletetéshez vezet. Magas oxidációs és hőmérsékleti stabilitása okán segíti a tömítések rugalmasságának megőrzésében, mellyel lecsökkenti az olajszivárgás kockázatát. Vegyes járműpark üzemeltetéséhez ajánlott. A koreai illetve japán autógyártók járművei mellett ajánlott az európai és amerikai gyártásúak esetén is.

Teljesítmény szint: API SM/CF

0W-50 ENEOS Sustina

A legújabb olajgyártási technológiák segítségével fejlesztett, csúcsminőséget felülmúló teljesítménnyel rendelkező versenyolaj. Nagy teljesítményű sportautók számára „W Base” alapolajból, „zero-súly” technológiával fejlesztett versenyolaj. A hosszú periódusú, nagy sebességű és terhelésű üzemmód számára ideális az olajfilm megtartó képessége, és nagy hőtűrése. Kiváló magas hőmérsékleti és oxidációs stabilitást nyújt, illetve leredukálja a kokszosodás lehetőségét. Védi a turbót, ezáltal megnöveli annak élettartamát. Teljesen szintetikus.

Teljesítmény szint: SAE 0W-50; API SN

0W-50 ENEOS Premium Ultra

Az ENEOS Premium Ultra 0W-50 egy végsőkig terhelhető, teljesen szintetikus motorolaj benzines motorokhoz. A  versenypályákon bizonyított motorolaj különösen alkalmas nagy teljesítményű, nagy igénybevételű, magas fordulatszámon üzemelő motorokhoz, utcai és verseny körülmények között egyaránt. Olaj típus: Teljesen szintetikus

Teljesítmény szint: API SM / Racing Grade

0W-30 ENEOS Premium Ultra

A legfejlettebb full szintetikus motorolaj modern EURÓPAI és JAPÁN autótípusokhoz. Kiemelkedő védelmet nyújt hideg indításkor, egyedülállóan gazdaságos üzemanyag felhasználást, alacsony káros anyag kibocsájtást, és jó motor teljesítményt garantál. Olaj típus: Teljesen szintetikus. Üzemanyag: benzin

Teljesítmény szint: ACEA C3, Mercedes MB229.51, BMW LONGLIFE 04

0W-20 ENEOS Premium Ultra

Az ENEOS Premium Ultra 0W-20 teljesen szintetikus, üzemanyag takarékos, környezetbarát olaj benzines motorokhoz. A 0W-20-as alacsony viszkozitásának köszönhetően rendkívül alacsony súrlódási veszteség és ez által kis mértékű motorkopás érhető el. Olaj típus: Teljesen szintetikus

Teljesítmény szint: API SM

Kenőanyag lexikon:

ACEA

ACEA, Association of European Automotive Manufacturers : A korábbi CCMC utódszervezete, amely az 1991-es újjáalakítás alkalmából számos új gyártóval bővült, és nyitottá vált további új belépők számára.

2002-től érvényes ACEA teljesítményszintek benzinüzemű személygépjármű motorjaihoz

A2-96 Issue 3
Standard benzines kategória. Normál csereintervallum és terhelés melletti üzemeltetéshez, 1996-tól változatlan követelményekkel.

A3-02
Szigorított követelményrendszerű, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Magas teljesítményű motorokhoz, a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallummal.

A1-02
Szigorított követelményrendszerű, energiatakarékos, katalizátorkímélő kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelő motorokhoz fejlesztve.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

A4 -xx
Bevezetés előtt álló kategória a közvetlen befecskendezésű (Gasoline Dierect Injection), szegénykeverékes üzemállapotban is működő Otto-motorokhoz.

A5-02
Szigorított követelményrendszerű, energiatakarékos, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelő, nagy fajlagos teljesítményű motorokhoz fejlesztve. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

2002-től érvényes ACEA teljesítményszintek dízelüzemű személygépjármű-, és transzporter motorjaihoz

B2-98 Issue 2
Standard dízel kategória. 1998 óta változatlan követelményekkel.

B3-98 Issue 2
Szigorított követelményrendszerű, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Magas teljesítményű motorokhoz és/vagy nehéz üzemeltetési feltételek mellett javasolt. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.

B1-02
Szigorított követelményrendszerű, energiatakarékos, katalizátorkímélő kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelő motorokhoz fejlesztve.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

B4-02
Nagynyomású, közvetlen befecskendezésű (DI) motorokhoz kidolgozott, szigorú motorfékpadi követelményrendszereket kielégítő, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású, energiatakarékos kategória.
Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum és nehéz üzemi feltételek teljesítésére.

B5-02
Nagynyomású, közvetlen befecskendezésű (DI) motorokhoz kidolgozott, szigorú motorfékpadi követelményrendszereket kielégítő, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelő motorokhoz fejlesztve. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

Megjegyzés: Az ACEA A1, A5 illetve B1, B5 motorolajok – viszkozitási jellemzőik miatt – csak a gyártók által előírt motorokhoz alkalmazhatóak. Kérjük, kövesse a gépjármű kezelési útmutatójának előírásait, vagy kérje a márkaképviselet segítségét.

ACEA teljesítményszintek részecskeszűrős és katalizátor kompatibilis személygépkocsi/könnyű haszongépjármű motorjaihoz

C1
Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, alacsony hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású  motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok nagyon alacsony hamutartalmúak, ezért bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

C2 
Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, közepes hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású  motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

C3
Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

C4
Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Figyelmeztetés: ezek az olajok bizonyos motorokban nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi és gyártói előírásokat be kell tartani.

2002-től érvényes ACEA teljesítményszintek nehézdízelüzemű haszongépjármű motorjaihoz

E2-96 Issue 4
Standard motorolaj kategória, 1996-tól változatlan követelményekkel.

E3-96 Issue 4
E2-nél szigorúbb kategória, alapvetően EURO II-es motorokhoz normál csereintervallum esetén.

E4-99 Issue 2
Az E3-nál szigorúbb követelményrendszert kielégítő, hosszú szervizciklusra is alkalmas, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Az Euro II, III emissziós követelményeket teljesítő, nehéz üzemeltetési feltételekkel működő motorok kenőanyaga.

E5-02
Az E4-nél több fékpadi előírást (Mack T-9, Cummins M11) teljesítő, stabil viszkozitású, EGR típusú motorokhoz tervezett, hosszú csereperiódus teljesítéséhez alkalmas, nagyon korszerű motorolaj kategória.

E6
Alacsony szulfáthamú, foszfor és kéntartalmú, ún. „low SAPS”, viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok, amelyek kitűnő dugattyútisztaságot, kopásvédelmet és furattükrösödés elleni védelmet biztosítanak. Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsereperiódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Alkalmazható kipufogógáz-visszavezetéses (EGR) motorokhoz, amelyek részecskeszűrővel felszereltek vagy anélkül üzemelnek, valamint szelektív NOx katalizátoros motorokhoz is (SCR). Az E6 specifikácijú motorolajok kifejezetten részecskeszűrős motorokhoz ajánlottak, amelyeket alacsony kéntartalmú (max. 50 ppm) dízel gázolajjal üzemeltetnek. Mindazonáltal, a motorgyártók ajánlásait, a kezelési utasításokat és a márkaszervizek ajánlásait figyelembe kell venni, ha kétségek merülnek fel a megfelelő motorolaj kiválasztásakor.

E7
Viszkozitásstabil, öregedésálló motorolajok igen hatásos dugattyú-tisztító képességgel és furattükrösödés elleni védőhatással. Kiváló kopásvédelmet biztosítanak és megakadályozzák a turbófeltöltőben a lerakódások képződését; koromkezelő képességük kiemelkedő.
Nagyteljesítményű, Euro 1, 2, 3 és 4 emissziós kategóriába tartozó dízelmotorokhoz ajánlott, különösen nehéz üzemi körülményekre, pl. hosszú olajcsereperiódusra, a gépkönyvi előírások betartása mellett. Részecskeszűrő nélküli dízelmotorokhoz ajánlott, valamint a legtöbb kipufogógáz-visszavezetéses (EGR), valamint szelektív NOx katalizátoros motorhoz is. Mindazonáltal, a motorgyártók ajánlásait, a kezelési utasításokat és a márkaszervizek ajánlásait figyelembe kell venni, ha kétségek merülnek fel a megfelelő motorolaj kiválasztásakor.

E9
Alacsony szulfáthamú tartalmú, az API CJ-4 kémiai határértékeit és motorfékpadi tesztjeire épülő teljesítményszint (Cummins ISM, Mack T12 és T11 fékpadok), kiegészítve európai fékpadi tesztekkel: OM 501LA, OM 646 fékpadokkal, valamint turbófeltöltő lerakódásteszttel. Az európai gyártók közül egyelőre a Scania és az MAN mutat érdeklődést az új motorolaj kategória irányt, a többiek egyelőre nem tervezik a bevezetését.

Az ACEA európai teljesítményrendszer általános jellemzői:

  • Széleskörűen reprezentatív, autógyártókat tömörítő szervezet által megállapított minősítő rendszer.
  • A teljesítménykategóriák az európai üzemeltetési viszonyokat jól modellező vizsgálati módszereken alapulnak.
  • Kizárólag a szervezet által akkreditált laboratóriumok végezhetnek motorfékpadi minősítéseket.
  • A motorolaj forgalmazókat jogi felelősség terheli a feltüntetett teljesítményszintek vonatkozásában.

 

API

API, American Petroleum Institut : USA-beli kőolajipari intézet, amely a kőolajbányászok, kőolajfinomítók, -kereskedők és -szállítók társulásában működik; a kőolajipar fejlesztését segíti kutatások vezetésével, foglalkozik információk összegyűjtésével és közreadásával, továbbá a kormány és az ipar közötti olyan együttműködésekkel, melyek a kölcsönös érdeklődésük körébe tartoznak. Az API egyik műszaki ténykedése ölt testet az API-motorolaj-osztályozás-ban.

API motorolaj-osztályozás

API motorolaj-osztályozás, v. API Engine Service Categories (korábban API Service Classification), v. SAE teljesítményosztályozás: szikragyújtásos és dízelmotorokhoz a motorolajok minőségi szintjeire vonatkozó kategóriák meghatározása és értékelése, amelyet az API, az SAE és az ASTM közösen alakítottak ki. Az API motorolaj-osztályozás nyitott rendszer, amely lehetővé teszi a motorolajok fejlesztésében és minősítésében elért eredményeknek az osztályozási rendszerbe való bevitelét. Az alábbi táblázat az eddigi osztályokat, ill. kategóriákat mutatja be, másrészt az egyes kategóriákat vizsgálati módszerekkel és értékszámokkal a SAE J 183 szabvány definiálja.

API motorolaj-osztályozási rendszer

“S” jelű olajok, a benzinüzemű motorok kenőanyagai

Benzinüzemű motorolaj kategóriák

SA – Hatályon kívül.
SB – Hatályon kívül.
SC – Hatályon kívül.
SD – Hatályon kívül.
SE – Hatályon kívül.
SF – Hatályon kívül.
SG – Hatályon kívül.
SH – 1997 előtt gyártott motorokhoz. Minden korábbi előírás esetén alkalmazható.
SJ – 2001 előtt gyártott motorokhoz egységesen használható.
SL – 2001-ben életbe lépett, szigorított követelményrendszert kielégítő teljesítményszint kategória. Minden amerikai Otto-motoros járműben alkalmazható.
SM – A jelenleg gyártásban lévő benzinüzemű gépkocsi motorokhoz megfelelő motorolajok teljesítményszintje. Elsősorban a kopásállóság, az alacsony hőmérsékleti folyási képesség és a fokozottabb öregedésállóság terén múlja felül az SL szintet.

“C” jelű olajok, a dízelmotorok kenőanyagai

Dízelüzemű motorolaj kategóriák

CA – Hatályon kívül.
CB – Hatályon kívül.
CC – Hatályon kívül.
CD – Hatályon kívül.
CD II – Hatályon kívül.
CE – Hatályon kívül.
CF – Korábban CD. 1994-ben bevezetett, közepes teljesítményszint feltöltött motorokhoz.
CF-4 – A korábbi API CE kategóriát felváltó közepes teljesítményszint.
CG-4 – 1995-ben bevezetett korszerű kategória az összes korábbi gyártású motortípushoz.
CH-4 – Nagyon magas követelményszintű kategória, a legtöbb jelenlegi amerikai “nehézdízel” motortípushoz alkalmazható. Kiemelt kopásvédelem és koromdiszpergáló képesség jellemzi.
CI-4 – 2002-ben bevezetett kategória, a CH-4 további szigorított motorfékpadi követelményei és új emissziós előírások jellemzik.

Automatikus hajtómű-hidraulikaolaj

Automatikus hajtómű-hidraulikaolaj, ATF: a közlekedési olajok közé sorolható kenőanyagcsoport; a gépjárművek, erőgépek automatikus sebességváltóinak működtetését teszi lehetővé hidraulikus erőátvitel segítségével. Különleges, magas minőségi követelményeket kielégítő termékek tartoznak az automatikus hajtómű-hidraulikaolajok csoportjába: rendkívül jó VT-tulajdonságok (VT tulajdonság: a viszkozitás és a hőmérséklet közötti kapcsolat), esetenként definiált súrlódási tényező, kopásgátló hatás, hosszú élettartam, jó habzási és levegőelválási tulajdonságok, speciális kompatibilitás stb. is a jellemzőik között szerepelnek. Az automatikus hajtómű-hidraulikaolaj definiáló előírásai a gyártóktól származnak.

Az automatikus-hajtómű olajok gépgyártói előírásai

Az automatikus hajtóművek műszaki megoldásai sokszor annyira egyediek, hogy a gépgyártók jó része saját szabvány-előírásaihoz ragaszkodik. Emiatt az ilyen kenőolajok használatánál figyelembe kell venni, hogy a motorolajokra érvényes megállapítás – miszerint a magasabb teljesítményszintű kenőanyaggal teljes mértékben kiváltható az alacsonyabb teljesítményszintű – sok esetben nem alkalmazható. Az egyedi előírások a Ford és GM gyárakon kívül a Mercedes-Benz (DaimlerChrysler), MAN a ZF illetve a Voith cégek nevéhez fűződnek.
Az ATF-ek lényegesebb specifikációit illetve ezek műszaki tartalmának körülbelüli egyezőségét olvashatjuk le a következő táblázatból. Felhívjuk a figyelmet, hogy a hazai Ford és GM előírások alapvetően különböznek egymástól.

Ford General Motors Európai hajtóműgyártók
M4C33-A-G ATF Type A
Suffix A
MB 236.2, MAN 339 Typ A
M2C166-H Dexron MAN 339 Typ B
Mercon Dexron-II D MB 236.6/236/7, MAN 339 Typ C
Voith G607, ZF TE-ML-11/14
Dexron III

CCMC motorolaj-előírások

CCMC, Comité des Constructeurs d’Automobiles du Marché Commun <fr “Közöspiaci Gépkocsiszerkesztők Bizottsága”> nevű szervezet rövidítése, amely 1991-ig működött. Ezután helyét a kibővített, nyitottabb ACEA nevű szervezet vette át.

CCMC motorolaj-előírások: a CCMC európai viszonylatban kívánta megszabni a kívánatos motorolajok kategóriáit és a hozzájuk tartozó követelményrendszert, miután a katonai előírások és az API motorolaj-osztályozás gyakorlatából már megfelelő következtetések levonása lehetővé vált.

DD-adalékok

DD-adalékok: olyan package-adalék, adalékelegy (elsősorban motorolajok előállításához), amely a detergens- és a diszpergens adalékokat kedvező arányban tartalmazza ahhoz, hogy vele adott teljesítményszintű motorolajokat állíthassanak elő. Igen fontosak a motortisztaság, az iszap és más motor lerakódások megelőzése miatt.

Emulzió

Emulzió: olyan diszperz rendszer, amelyben mind a diszpergált részecskék méretei, mind a folytonos közegfolyadékban diszpergált részecskék között mérhető távolságok nagysága a kolloid méreteknél nagyobb (>1 mikrométer). emulziót alkotó folyadékok egymásban nem oldódnak, ezért a létrehozott emulzió megszüntetésére törekednek. Ennek megakadályozására alkalmas vegyületeket, emulgátorokat használnak. Az emulziók általában tejszerűek v. zavaros megjelenésűek. Leggyakrabban az olaj és a víz közötti diszperz rendszerek képeznek emulziót. Ha a diszperz rész az olaj, a közeg pedig víz, akkor olaj emulziója a vízben, O/V emulzióról, ha az olaj képezi a folytonos fázist, amelyben a víz van eloszlatva, akkor V/O emulzióról, v. invert emulzióról beszélünk. A kenéstechnikában, főleg a fémmegmunkálásnál, az O/V típusú emulziókkal találkozunk (HKF), ahol a víz/olaj arányt a megmunkálásnál szükséges hűtési és kenési igény viszonya szerint lehet beállítani. Az invert emulzió olyan helyeken jön számításba, ahol a kenésre, a felület tartós bevonására van szükség (tűzálló hidraulikaolaj, rozsdavédelem). Bizonyos kenési helyeken (belső égésű motor, turbina) az emulzió nemkívánatos jelenség, ezért a kenőolajnak a vízből való gyors elkülönülése követelmény; az ilyen helyeken használt kenőolajokban a használat során keletkező termékek okozhatnak nemkívánatos emulziót, ezért is szükséges meghatározott paraméterek elérése esetén az olajok lecserélése.

Emulgátor, emulgeálás <lat>: segédanyag (v. adalék), amely az emulzió állandóságát növeli és jellegét befolyásolja. Az olaj-víz emulziós rendszerekhez gyakran használt emulgátorok a fémszappanok, bizonyos állati és növényi olajok, s általában olyan vegyületek, amelyek molekuláikban rövid, vízoldható, poláris, hidrofil csoportot és hosszú, olajoldható, apoláris, oleofil csoportot tartalmaznak. Az emulgátorok a két folyadék határfelületén irányítottan helyezkednek el, ott abszorbeálódnak, orientált adszorpció, csökkentik a felületi feszültséget és ezzel segítik, hogy a diszpergált részecskék a közegben való szétoszlatott állapotban stabilan megmaradjanak.