Ha nem tudja, hogy milyen olaj való autójába akkor itt megkeresheti:

Liqui moly:   http://www.liqui-moly.de/liquimoly/web.nsf/id/pa_oelwegweiser.html

 Castrol:         http://http://http://applications.castrol.com/oilselector/hu_hu/c/search?vehicleType=szem%C3%A9lyaut%C3%B3k

 Eurol:            http://www.eurol.com/en/

Eni:                http://eniita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=hon

Eneos:           http://www.noeu.jx-group.eu/oilselector.php

 

Technikai lexikon

Abroncsnyomás ellenőrző

Nagyításhoz kattintson a képre!Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer folyamatosan méri és összehasonlítja a kerekekben lévő levegő nyomását a fedélzeti számítógépen tárolt  levegőnyomás-normaértékekkel. Amennyiben az abroncsnyomás 0,2 bar-ral a normaérték alá csökken, az információs rendszer kijelzőjén figyelmeztető lámpa gyullad ki. 0,4 bar eltérés esetén a lámpa sárgáról vörösre vált. Percenként 0,2 bar-t meghaladó hirtelen nyomáscsökkenés esetén a vörös lámpa világít. A rendszer az utazás megkezdése előtt ellenőrzi az abroncsnyomás és a tárolt levegőnyomás-értékeket. Ha a nyomásértékek között túl nagy a különbség, vagy a nyomás valamely abroncsban eltér a betáplált értéktől, a rendszer értesíti a vezetőt. A pótkerék is fel van szerelve abroncsnyomás-mérő modullal, így az ellenőrző rendszer defekt után is azonnal használható.

ABS (Anti Blocking System)

Nagyításhoz kattintson a képre!A ma már széles körben ismert ABS nem a személygépkocsikban kezdte karrierjét. Az első szabadalmi bejegyzés 1928-ból származik, s 1952-től a leszálló repülőgépek kerekein használták az optimális fékhatás biztosítására, majd két évvel később (1954-ben) vasúti alkalmazása is megvalósult. Személyautón a Mercedes-Benz mutatta be az ABS első generációját, 1970-ben. A berendezés megjelenéséig a blokkoló fékezések során gyakorlatilag irányíthatatlanná váltak az autók (ha a kerék nem gördül, akkor megszűnik az oldalvezető erő), miközben a gumiabroncsok is jelentős mértékben károsodtak. A Bosch (1978-ban) a világon elsőként kezdte sorozatban gyártani az említett rendszert, amely megakadályozza a kerekek blokkolását – a jármű fékezéskor stabil marad – a vezető pedig ki tudja kerülni az akadályt. A gépkocsi minden kerekénél elhelyeznek egy-egy fordulatszámmérőt, melyek a kerekek forgási sebességét mérik. Ezt az információt dolgozza fel egy vezérlőegység, és amennyiben fennáll valamelyik kerék blokkolásának veszélye, a rendszer mindaddig csökkenti a féknyomást az adott keréknél, amíg megszűnik a kerék blokkolási tendenciája. Amennyiben a kerék újra szabadon kezd forogni, a berendezés újra lehetővé teszi a féknyomás növekedését. Ez a fel-le irányú szabályozás mindaddig tart, míg a vezető el nem engedi a fékpedált, vagy meg nem szűnik a kerék blokkolása, például a jobb tapadású útfelületen való haladás miatt. A fékpedál eközben folyamatosan pulzál a sofőr talpa alatt.

Automatikus klímaberendezés

Az automatikus légkondicionáló – a napsugarak beesési szögét figyelembe véve – a kívánt szinten tartja a manuálisan beállított utastér-hőmérsékletet. Ezzel javítja az utasok komfortérzetét. Ezenfelül párátlanító hatása révén minden évszakban megakadályozza az ablakfelületek nem kívánatos párásodását. A vezető által beállított hőmérsékletet és a befúvás intenzitását a rendszer (bizonyos modellek esetében) a gyújtáskulcs kihúzásakor egyéni használói profilként rögzíti a memóriájában az adott gyújtáskulcshoz rendelve. Ezen túlmenően a kétoldali automatikus légkondicionáló esetében a vezető és utasa részére külön-külön beállítások adhatók meg. Külön levegőminőség-érzékelő szenzor vizsgálja a külső levegő károsanyag-koncentrációját, s ha ez egy bizonyos szintet meghalad, akkor belső keringtetésre kapcsolja át a klímaautomatikát.

CAN Bus

A CAN-Bus (Controller Area Network) egy számítógépes technológián alapuló rendszer, mely az autó egyes funkcionális csoportjai közötti gyors információáramlást biztosítja. A jelzések továbbítása nem kábelek sokaságán keresztül valósul meg, hanem egy közös adatgyűjtő- és vezérlő egység koordinálja azokat. Ilyen jelzések például a gyújtás, az automata sebességváltó, a blokkolásgátló (ABS) vagy éppen a kipörgésgátló (ASR) működésének információ. Miután az adatátvitel csak egyetlen kábelen keresztül történik, kevesebb elektromos csatlakozóra van szükség, ami közvetett módon csökkenti a meghibásodási lehetőségek számát.

ESP (Electronic Stability Program)

Nagyításhoz kattintson a képre!Az elektronikus menetstabilizáló egy aktív biztonsági rendszer, amely főként a csúszós útfelületen haladó, hirtelen manővert végrehajtó jármű biztonságát növeli. Az ESP alul- és túlkormányzott jármű esetén is lehetővé teszi, hogy a vezető teljesen ellenőrzése alatt tartsa a kocsit. Ezen elektronika megléte jócskán megnöveli a csúszós útfelületen való haladás biztonságát. A közlekedési baleseteket feldolgozó statisztikák szerint az esetek negyedében vezetési hiba miatt következik be a baj. A gépkocsi vezetője nincs tisztában saját képességeivel és a fizika törvényeivel. Ez különösen olyankor szembetűnő, amikor a kanyart túlzottan nagy sebességgel veszi, és elveszíti uralmát a jármű fölött. A mérnökök a blokkolásgátló és a kipörgésgátló után kifejlesztették az elektronikus stabilitási programot. Az ESP tehát az ABS és a kipörgésgátló kiegészítése a megfelelő érzékelőkkel. Amikor a gépkocsi a függőleges tengelye körül váratlanul és gyorsan elfordul (kifarol), a kormánymozdulatokra sem az elvárható módon reagál, vagy egyáltalán nem engedelmeskedik, elveszíti oldalirányú stabilitását. Az ESP feladata, hogy mérje az úgynevezett irányeltérési szögsebességet, s ezt elemezve, akár a kerekek egyenkénti fékezésével is visszaállítsa a kocsi stabilitását.  Az ESP értékeli az ABS féknyomás- és kerékfordulatszám-érzékelőinek adatait is, s ezek függvényében dönt a szükséges beavatkozásról. Eközben a legfontosabb adat természetesen a függőleges tengely körüli szögelfordulás, valamint annak sebessége. A repülésben már ismert pörgettyűs iránytűrendszer gépkocsikban nem alkalmazható ezért az autómérnökök rezgőhengeres girométert alkalmaztak az említett paraméter pontos mérésére. A mérőhenger szabályozott amplitúdójú rezonanciarezgéssel működik, s rendkívül megbízható információkkal szolgál a vezérlő elektronika számára, amikor valós vészhelyzetbe kerül a jármű. Rendszer ezt követően automatikusan működésbe lép, s a vezető legtöbbször csak annyit érzékel az eseményekből, hogy az autó újra a kijelölt íven halad.

4WD.

Az angol Four Wheel Drive szavak rövidítése. Magyarul négykerékhajtás, vagyis összkerékhajtás. Egyszerűbben: 4×4. Rengeteg megoldás létezik az összkerékhajtás megvalósítására, így a tradicionális mechanikai átvitel mellett elektromotorokkal is létre lehet hozni.

4WS.

Az angol  Four Wheel Steering szavak rövidítése, magyarra fordítva összkerék – avagy négykerék-kormányzást jelent. Lásd még: négykerék-kormányzás

AFS II.

Adaptív fényszórószabályzás. A világításkapcsolón “Aut”
állás van feltüntetve. Automatikus rendszer, több
összetevővel. Városi forgalomban 50 km/óra alatti
sebességnél a bal oldali fényszórót egy kicsit lefelé. és
egy kicsit balra fordítja, ezzel az út bal oldala is
megvilágítottá válik anélkül, hogy elvakítaná a
szembejövőt. Irányjelző bekapcsolásakor és a kormány
elfordításakor az aktuális oldalon felkapcsolja a ködlámpát,
ami bevilágít, abba az irányba ahová kanyarodni akarunk.
50 km/ óra és 90 km/óra között a rendszer úgy működik,
mint egy hagyományos világítás. 90 km/óra fölött azért,
hogy hosszabban lássuk az utat emelni kezdi a fényszóró
világítási magasságát, egészen 120 km/óráig. Innen már
nem változtat. Az autópálya, vagy az országút kanyarulatát
követi a kormány elfordulás irányában,ezért nem hagy
holt teret az út jobb oldalán. Esőben az egész világítás
rendszert minimálisan lejjebb állítja, hogy elkerülje a vizes
úttestről való visszatükröződést. Fényszórómosó
berendezéssel szerelik.

ASR

Kipörgés gátló rendszer. Az autó gyorsításakor biztosítja
a hajtott kerekek folyamatos tapadását. Ha a kerekekre
jutó nyomatékok olyan nagyok, hogy a kerekek
megcsúsznak, csökkenti a motor nyomatékát (visszább
veszi a gázt), míg a kerekek el nem érik az optimális
tapadást. Az autóval egyszerűen el tudunk indulni jeges,
havas, sáros, nedves úton is. Az ASR rendszer működését a műszerfalon egy ellenőrző fény mutatja.
Manuálisan kikapcsolható.

BPS

Fékerőnövelés hidraulikus támogatása. Az általunk is ismert
úgynevezett “fék elmelegedést” próbálja meg
észrevehetetlenné tenni. A lejtőn lefelé történő autózáskor,
ha folyamatosan és enyhén fékezünk, pár kilométer után a
féket egyre nagyobb erővel kell nyomni, hogy elérjük a
szükséges fékhatást. Ezt a folyamatot veszi át tőlünk a BPS,
amikor egyre jobban emeli a fékerőt, ugyanolyan pedál
lenyomás mellett.

DSR

Vezetőnek kormányzási javaslatot adó rendszer. Ez egy
aktív rendszer, ami elektronikus kormány rásegítéssel
rendelkező autóban működik. A veszélyes csúszkálás,
kisodródás, oldalra elmozduláskor segít a helyes irányba
kormányozni az autót. A rossz irányba kormányzáskor
nehezebb a kormánykereket eltekerni, a jó irányban viszont
sokkal könnyebb, mint a normális kormányzáskor, ezzel
segít megtalálni a helyes kormányzási irányt. Természetesen
nem helyettesíti a kormánymozdulatainkat és nem is gátolja
meg.

DPF

Dízel részecske szűrő. A részecskeszűrő, egy a kipufogógáz-
rendszerben elhelyezkedő szűrő, amely a dízelmotor
működése során keletkező koromszemcséket gyűjti össze és
semmisíti meg az autó működése közben teljesen
önműködően. Azért szükséges, hogy minél kevesebb
szennyezőanyag kerüljön a levegőbe az üzemanyag elégése
során.

EBV

Elektronikus fékerő elosztó. A súly és a terhelés arányában az
első és a hátsó tengelyek közt elosztja a fékerőt úgy, hogy
mindkét tengelyen a maximális fékerő jelenjen meg. Általában
ha a vezető egyedül van akkor csak szinte az első tengely
fékeződik. Vészfékezéskor azonban rögtön dolgozni kezd és a
hátsó tengelyre is a lehető legtöbb fékerőt adja, amikor még
nem csúszik meg a hátsó kerék és nem “tör ki” oldalra az autó
hátulja.

EDS

Elektronikus differenciálzár. Kedvezőtlen útviszonyok esetén,
amikor az egyik hajtott kerék a jégen vagy a sárban
megcsúszik, kipörög és emiatt az autó nem tud elindulni, segít
azzal, hogy a kereket lefékezi, lehetővé téve a másik keréken
a meghajtást. Az EDS önállóan, automatikusan dolgozik.

HBA

Hidraulikus fékasszisztens. Ez egy vészfékezést segítő
rendszer. Vészfékezéskor általában elég gyorsan reagálunk,
de nem nyomjuk kellő erővel fékpedált. A rendszer a féklámpa
felgyulladása és a fékrendszer nyomásának emelkedése közt
eltelt időt elemezve észreveszi, hogy vészfékezni akarunk.
Ekkor a lehető legrövidebb idő alatt eléri a maximális fékhatást.
Ennek a rendszernek még működik az első generációs
megoldása,amikor a vészfékezés rásegítést mechanikus úton
érik el. Ez a rendszer Dual Rate vagy más módon megoldva
MBA rendszer.

HHC

Hegymenet asszisztens. Ez a rendszer az emelkedőn való
elindulást segíti oly módon, hogy érzékelve az autó ferde
állását és azt, hogy elengedjük az üzemi fékpedált még
2mp-ig fékezi az autót, ez az idő elég ahhoz, hogy lábunkat
a gázpedálra átrakva el tudjunk indulni. Ezáltal az autó nem
gurul vissza a lejtőn. Ezt önmagában nem tudják alkalmazni,
csak ESP programmal és automata váltóval.

ISOFIX

Gyermekülés rögzítő rendszer. A nemzetközi ISO
munkacsoport által kifejlesztett

0%